Hva er kiropraktikk?

Kiropraktikk er en helseprofesjon som fokuserer på å forbedre og gjenopprette funksjonen i ditt nerve-, muskel- og skjelettsystemet.

Visste du at
I kroppen vår har vi tretten ulike systemer som jobber sammen i harmoni for å holde oss friske. Av disse tretten ulike systemene er det ett system som er hovedsystemet og som kontrollerer og regulerer alle kroppens funksjoner. Dette systemet kalles nervesystemet, og  består av hjernen, ryggmargen, senralnervesystem og perifere nerver. Hjernen og ryggmargen er beskyttet av hodeskallen og ryggsøylen, og dette er faktisk det eneste systemet i kroppen som er helt omsluttet med bein. Nervesystemet gir kroppen den informasjon den trenger for å fungere hver dag.

Å mestre en stressende hverdag
I løpet av livet erfarer vi ulike situasjoner, både positive og negative. Fysiske stressfaktorer kan være belastninger fra trening, ulykker, skader, daglig arbeid, etc. Kjemiske stressfaktorer kan komme fra blant annet mat vi spiser og medisin vi tar. Emosjonelle stressfaktorer som mistrivsel, angst og depresjon spiller også en rolle.

Alle disse stressfaktorene påvirker kroppens funksjoner. Stressfaktorene produserer en defensiv reaksjon i kroppen vår som resulterer i muskelsammentrekning, og låsing av spinalledd (ledd i ryggraden) som kan klemme eller irritere nærliggende nerver. Dette kan nedsette funksjonen av disse nervene, og det oppstår en forskyvning i leddene som hindrer kroppen fra riktig bevegelse og funksjon.

Over tid, og uten behandling, kan kroppen begynne å gi symptomer som kramper, utstrålende smerter, nummenhet, prikking, skarp/stikkende smerte, etc. Denne forskyvningen kalles en subluksasjon, og over tid kan denne subluksasjonen redusere kroppens funksjoner som videre fører til ulike typer av symptomer og sykdommer. Først når disse subluksasjonene blir korrigert kan kroppen begynne å rett på seg selv og gjenopprette god helse og balanse i systemet.

Riktig behandling
Kiropraktorer er opplært i slik korrigering av subluksasjoner (låsninger). Med en grundig undersøkelse kan kiropraktoren finne ut hvor subluksasjonen (låsninger) ligger, og ved å utføre en presis justering av låste spinalledd kan kroppen begynne å rette seg. Med gjentatte besøk der kiropraktoren jobber med å gjenopprette normalfuksjonen til nervesystemet kan god helse og balanse i kroppen gradvis komme tilbake.

Hvis kiropraktisk korrigering av subluksasjonene gjøres tidlig nok, kan tap av funksjon i nervesystemet korrigeres før du begynner å oppleve symptomer. For å få nerve-, muskel- og skjelettsystemet ordentlig kontrollert for forskyvninger (subluksasjoner), besøk din lokale kiropraktor for en full undersøkelse.

Kiropraktikk og barn

Kiropraktikk og graviditet