Kiropraktikk > Kiropraktikk og barn

Kiropraktikk og barn

Fordeler med kiropraktikk i barns liv

Gjennom hele barnets liv fra barndom til voksen alder, kan kiropraktisk oppfølging øke barns fysiske og psykiske helse.

Hva er kiropraktikk?

Kiropraktikk er en naturlig måte å hjelpe kroppen med vedlikehold av helsen, med fokus på kroppens fødte evne til å korrigere feilfunksjoner. Våre omgivelser påvirker hele tiden kroppens evne til å fungere optimalt. Kiropraktoren har som mål å bistå kroppens evne til å gjenvinne optimal helse og opprettholde optimal funksjon gjennom hele livet. En kiropraktor gjør dette ved å fjerne blokkeringer og tillater kroppen å gjenopprette seg selv til en tilstand i balanse og harmoni. Kiropraktorer er spesielt utdannet i å oppdage og korrigere slike blokkeringer, som ofte skyldes en svak forskyvning av bein i ryggraden. Disse blokkeringene kalles en subluksasjon. Subluksasjon fører til en ubalanse i kroppens systemer som kan føre til redusert motstand mot sykdom, funksjonsfeil i organer, dårlig kroppsholdning, smerter, og fysiske og psykiske sykdommer.

En undersøkelse av ryggsøylen er avgjørende
Ulike plager kan være et symptom på at det er ubalanse i nervesystemet. Kiropraktikk gjenoppretter normal funksjon i nervesystemet slik at kroppen kan helbrede seg selv og komme i balanse igjen.

Spedbarn

Kiropraktikk og spedbarn
I dagens samfunn prøver vi å gjøre alt for å sikre en trygg  graviditet og en sunn baby, fra å spise riktig under svangerskapet og unngå giftstoffer, til å trene. Når barnet er født sørger vi for at de får en best mulig start på livet med amming, fordi vi det at dette er den beste form for ernæring for barnet.

Kort sagt, vi gjør alt vi kan for å sørge for at våre barn vokser opp friske og tilfreds.Helsemessige problemer som kan dukke opp i barndommen eller så sent som i voksen alder, kan imidlertid ofte spores tilbake til mikrotraumer (belastninger) som ofte oppstår under fødselsprosessen. Kiropraktorer oppsøkes ofte for plager som kolikk, generalt urolighet,  vansker med å sove,favorittside, torticollis (feilstilling av hodet), ammeproblemer, sugevansker, motoriske problemer, ørebetennelse, vanskeligheter med å krabbe, vanskeligheter med å løfte opp hodet fra magenstilling og mye annet. Med kiropraktisk oppfølging vil man også oppnå en forebyggende effekt og unngå plager senere i livet.

Fra småbarnsalder til skolebarn

Denne perioden er en svært motorisk periode der barn lærer mange bevegelser som å gå, løpe og hoppe. Det er uunngåelig at barnet vil falle eller ha en form for mindre uhell, på et eller annet tidspunkt. Faktisk viser forskning at et barn vil falle gjennomsnittlig rundt 2500 ganger før de fyller 7 år. Dette er en læringsperiode for barnet, og hver læringsperiode har sine oppturer og nedturer. Men selv den minste skade eller fall kan føre til en skade i ryggsøylen, som kan føre til langsiktige konsekvenser hvis det ikke blir korrigert/behandlet.

Det viser seg at barn under kiropraktisk oppfølging ofte er mindre syke, har sjeldnere infeksjoner og har mindre behov for antibiotika og andre medisiner. Kiropraktisk behandling blir ofte oppsøkt for barn som sliter med sengevæting, søvnproblemer, astma, allergier, hyperaktivitet, og ørebetennelse. Kiropraktikk har også vist seg å være positivt for barn diagnostisert innen autismespekteret, der symptomer har blitt redusert ved hjelp av regelmessig kiropraktisk oppfølging.

Barn og ungdom

Barn og tenåringer skal igjennom mye, både følelsesmessig, sosialt og fysisk. Dette er en veldig aktiv periode i livet, og kroppen kan oppleve smerte som følge av rask vekst, å bære for tung ryggsekk eller hyppig bruk av mobil og nettbrett. Det kan også oppstå skader pga sport eller ved uhell, som kan gi både akutt og kronisk smerte.

Kiropraktisk behandling kan hjelpe voksende barn og undommer ved å

• trygt behandle smerte, både akutt og kronisk
  • motvirke dårlig holdning, pga skjermbruk eller dårlig sittestilling
  • øke helningsprossesser